<< Blog Kelas Latihan Silat Cekak Pusaka Hanafi USJ. *Bukan laman rasmi Silat Cekak:




<< pesan Guru : "Sebenar Guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan Isyarat."


<< e-mailkan artikel atau berita menarik ke warisanhanafi.usj@gmail.com





Pautkan berita terkini kami di blog/laman web anda

Silat Cekak Hanafi USJ [v2.1]

Grab this Headline Animator



Sabtu, Januari 03, 2009

Rombongan Kelas Latihan Usj ke Muzium Negara

Assalammualaikum,

Baru-baru ini Kelas Latihan USJ telah mengadakan rombongan kelas ke Muzium Negara untuk melihat Pameran Senjata Tradisional yang diadakan. Pameran yang jarang sekali diadakan ini banyak mempamerkan koleksi senjata-senjata lama yang dikumpul dari serata Tanah Melayu khususnya. Malahan senjata daripada zaman purbakala turut sama dipertontonkan kepada umum.


Rata-rata ahli-ahli merasa teruja dan ada juga yang terlopong dengan penemuan baru mereka semasa lawatan tersebut, sehingga ada beberapa ahli yang hampir terlupa masa untuk bergerak pulang sudah pun tiba. Walaubagaimanapun ahli tersebut dapat dihubungi dengan telefon bimbit beliau.


Di luar ruang pameran muzium kelihatan banyak gerai-gerai yang mempamerkan senjata-senjata koleksi masing-masing yang berusia ratusan tahun.Ada yang hanya untuk dilihat dan ada juga untuk dijual dengan harga yang sepatutnya.
Pengunjung berpeluang juga melihat bagaimana cara dan proses tukang besi membuat senjata dan mengukir hulu serta sarung di situ secara percuma. Malahan untuk masuk ke ruang pameran juga tidak diambil sebarang bayaran.

Syabas kepada ahli-ahli yang telah mendapat ilmu dan pengalaman baru semasa lawatan tersebut dan semoga ada lagi pameran yang seperti ini akan dipertontonkan kepada masyarakat demi memartabatkan lagi budaya dan warisan bangsa melayu khususnya di dalam dunia persilatan.

Tidak terlambat jika kami mengucapkan tahniah kepada mereka yang terlibat di dalam mengadakan pameran tersebut. Di atas usaha dan inisiatif pihak yang terbabit, dapatlah masyarakat dan khususnya ahli-ahli silat menambahkan lagi ilmu pengetahuan dan pengalaman di dalam dunia persilatan dan senjata warisan melayu. Sekian.



Segerak Searah!


*maaf kerana kekurangan gambar-gambar yang sesuai untuk ditontonkan

0 Ulasan:

  © Ourblogtemplates.com Blogger templates 2008