<< Blog Kelas Latihan Silat Cekak Pusaka Hanafi USJ. *Bukan laman rasmi Silat Cekak:




<< pesan Guru : "Sebenar Guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan Isyarat."


<< e-mailkan artikel atau berita menarik ke warisanhanafi.usj@gmail.com





Pautkan berita terkini kami di blog/laman web anda

Silat Cekak Hanafi USJ [v2.1]

Grab this Headline Animator



Selasa, Januari 27, 2009

Pengenalan Silat Cekak Ustaz Hanafi


Silat Cekak Ustaz Hanafi ialah Seni Silat Cekak yang benar-benar di amal dan dianjurkan oleh Allahyarham YM Ustaz Hanafi bin Hj. Ahmad, baik dari segi kaedah pembelajaran, konsep, falsafah, prinsip, pegangan, kerohanian dan pembawaannya.

Seni silat ini telah diamalkan oleh keluarga diraja dan panglima-panglima kanan di Negeri Kedah D.A di zaman pemerintahan Sultan Ahmad Tajuddin. Guru yang paling lama diketahui ialah Panglima Ismail. Panglima Ismail telah menurunkan silat ini kepada Panglima Tok Rashid yang kemudiannya mengamanahkan silat ini kepada Encik Yahya Said dengan pesanan supaya menyerahkan balik silat ini kepada anak cucunya dari Kedah. Pada Tahun 1965, YM Ustaz Hanafi Hj. Ahmad telah mengambil balik silat ini dari Encik Yahya Said.

Sejak dilahirkan kembali oleh Allahyarham Ustaz Hanafi Hj. Ahmad, maka bermulalah era baru bagi silat ini. Beliau telah memberi semangat dan pendekatan baru serta berjaya mengangkat martabat pergerakan Seni Silat Cekak sebagai suatu pergerakan yang disegani oleh rakan dan lawan, yang mampu terus memberi sumbangan positif kepada masyarakat.

Silat ini berjaya menarik ribuan ahli dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk golongan cerdik pandai dan profesional.

Kini Seni Silat Cekak Ustaz Hanafi telah mempunyai cawangan di setiap negeri dan mempunyai kelas- kelas persilatannya di hampir kesemua universiti dan pusat- pusat pengajian tinggi. Anak keempat Allahyarham Ustaz Hanafi Hj. Ahmad, En. Md. Radzi bin Hj. Hanafi kini menerajui persatuan selaku Guru Utama dan Presiden.


PENGERTIAN PERKATAAN CEKAK

MAKAN CEKAK merupakan peribahasa Melayu Kedah yang membawa pengertian kesanggupan, keupayaan dan rasa tanggungjawab dalam menjalankan tugas. Tegasnya silat ini adalah seni silat yang bertanggung jawab untuk menjaga keselamatan diri.

CEKAK dalam bahasa Minangkabau bermaksud gaduh. Jadi silat ini adalah silat gaduh. Tetapi bukan tujuan utama silat ini untuk bergaduh tetapi ia boleh digunakan untuk menjaga keselamatan diri di dalam pergaduhan.

SECEKAK bermaksud segenggam. Bermakna silat ini mengajar yang segenggam bukannya segantang. Ini bermakna pelajaran silat ini merupakan intisari pelajaran silat sahaja (segenggam) bukannya cabang silat yang banyak (segantang).

CEKAK dalam bahasa Jawa bererti ringkas. Silat ini mudah dipelajari melalui sistem pelajaran yang teratur dan ringkas. Tidak perlu mengelak ke kiri dan ke kanan, hanya berdiri lurus ketika menunggu serangan dan bergerak di dalam gerak yang satu.

CEKAK bererti pegangan, iaitu silat ini mempunyai pendirian, pegangan dan tujuannya yang tersendiri. Mempelajari silat bukan untuk bermegah-megah, sombong, menceroboh, mengikut nafsu tetapi sebenarnya untuk menjaga diri, bangsa dan agama.


Sumber dari www.canang.com

0 Ulasan:

  © Ourblogtemplates.com Blogger templates 2008