<< Blog Kelas Latihan Silat Cekak Pusaka Hanafi USJ. *Bukan laman rasmi Silat Cekak:




<< pesan Guru : "Sebenar Guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan Isyarat."


<< e-mailkan artikel atau berita menarik ke warisanhanafi.usj@gmail.com





Pautkan berita terkini kami di blog/laman web anda

Silat Cekak Hanafi USJ [v2.1]

Grab this Headline Animator



Selasa, Mac 03, 2009

Wahai diriku..

"Manusia sering lupa, ibarat pasir pantai yang berubah setiap kali dihempas ombak ke atasnya"

Kita sering terlupa akan jasa orang-orang yang memberi kebaikan pada diri kita yang serba serbi kekurangan dan tiada berdaya dalam apa jua perkara. Kita pantas terleka dengan keasyikan kuasa nama dan harta yang bersifat sementara dan menjurus kepada kehancuran dan perpecahan.

Betapa beruntung diri kita yang bertemu dengan orang-orang pilihan Tuhan untuk membimbing jiwa kosong lara kita ke arah mengenali dan kembali kepada jalanNya. Berjuta manusia di bumi bertuah ini yang kehilangan hala tuju tanpa kompas hidup untuk mengetahui ke mana harus dituju apatah lagi memahami hakikat kehidupan ini.


Tetapi kita telah diberi peluang untuk bertemu dengan orang-orang pilihan ini demi kasihNya pada kita, dibukakan pintu-pintu hati yang tertutup rapat oleh kegelapan dosa yang lebih banyak daripada buih di lautan itu dan diberi ilham untuk memahami tentang hakikat hidup ini..terlihat kasih sayangNya dilalukan melalui orang-orang pilihanNya lalu sampai kepada kita, amatlah besar budi orang-orang pilihan ini pada diri kita yang serba-serbi tiada berdaya lagi jahil ini.

Lalu, apa patut kita membelakangi orang-orang ini dan keluarga mereka yang telah banyak berkorban demi membantu kita apabila saat dugaan datang melanda mereka ?

Tepuk dada, tanya selera.

-------

Wahai diriku..dan kamu,

Apalah kiranya jika kita mengenang setiap jasa orang-orang ini yang telah menghulurkan tangan di dalam membantu kita untuk menemui jalan kembali padaNya..

Apalah kiranya jika kita menghormati dan melindungi keluarga orang-orang ini daripada sebarang bahaya dan kesusahan demi lambang terima kasih yang tulus pada mereka..

Apalah juga kiranya jika kita terus mentaati dan melindungi pengganti orang-orang pilihan ini setelah mereka kembali ke pangkuan Tuhan mereka..tanda kasih kita pada mereka yang tiada tolok bandingnya..

Apalah kiranya..jika kita menundukkan sedikit ego di jiwa demi kebaikan semua..demi kepentingan semua..apalah kiranya...

-------

Kesedaran tentang kerapuhan iman di jiwa itu ialah suatu anugerah yang berharga oleh Yang Maha Esa kepada kita dalam merubah keadaan diri kita yang sentiasa salah dan berdosa dalam menjalani hidup ini. Malang dan buruk sekali keadaan kita andainya tidak ada rasa kekurangan dan kesalahan pada diri sendiri lantas mendabik dada merasa diri melampaui segala..

Apalah kiranya..jika kita mengenang jasa dan menghormati mereka berserta keluarga mereka yang pernah membantu kita, walau sebesar zarah yang tidak kelihatan oleh pandangan mata..apalah kiranya..jika budi itu disemat ke dalam hati dan menyedari kesilapan diri sendiri..

------
Doa kami.

Wahai tuhan, mohon ampun atas dosa-dosa kami selama ini dan selepasnya. Kami memohon petunjuk dan pemeliharaanMu ke atas diri kami, Guru-guru kami, keluarga dan sahabat-sahabat kami dan seluruh umat Islam di muka bumiMu ini..

Wahai Tuhan, selamatkanlah kami dari segala fitnah, kebatilan dan kesesatan di dunia dan juga di akhirat..
Amin Ya Rabbal Alamin..

0 Ulasan:

  © Ourblogtemplates.com Blogger templates 2008