<< Blog Kelas Latihan Silat Cekak Pusaka Hanafi USJ. *Bukan laman rasmi Silat Cekak:




<< pesan Guru : "Sebenar Guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan Isyarat."


<< e-mailkan artikel atau berita menarik ke warisanhanafi.usj@gmail.com





Pautkan berita terkini kami di blog/laman web anda

Silat Cekak Hanafi USJ [v2.1]

Grab this Headline Animator



Khamis, November 26, 2009

Hari Raya Qurban


A'uzubillah..Bismillahirahmannirrahim..

"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, maka Ibrahim berkata : "Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu!" (QS Ash Shafaat [37] : 102)

dan Nabi Ismail a.s menjawab..

"Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insyallah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar."
(QS Ash Shafaat [37] : 102)

Allah s.w.t memujinya di dalam Al-Quran :

"Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah Ismail (yang tersebut) di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang benar janjinya, dan dia adalah seorang Rasul dan Nabi."
QS Maryam [19] : 54

Allah s.w.t melanjutkan kisahnya di dalam Al-Quran :

"Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya di atas pelipis(nya), (di bahagian wajahnya) (nyatalah kesabaran keduanya.)" QS Ash-Shafaat [37] : 103

"Hai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata. Dan Kami tebus sembelihan itu dengan seekor sembelihan yang besar."
QS Ash-Shafaat [37] : 104:107)

-------

Allah s.w.t menguji Nabi Ibrahim a.s dengan perintah untuk menyembelih anaknya yang tercinta, dan Nabi Ibrahim dan Ismail a.s pun menunjukkan keteguhan, ketaatan dan kesabaran mereka dalam menjalankan perintah itu.

Lalu Allah s.w.t menggantikan dengan sembelihan besar, yakni berupa domba jantan dari Syurga, yang besar berwarna putih, bermata bagus, bertanduk serta diikat dengan rumput samurah.

Demikianlah Allah s.w.t membalas ketaatan dan kesabaran mereka dalam menjalankan perintah Allah s.w.t dengan memberi pahala di sisiNya, dan kelapangan serta jalan keluar dari kesulitan mereka..Wallahualam.

-------

Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat.

Semoga Iman sentiasa bertambah teguh dan tinggi di hati pada Allah s.w.t dan mudah-mudahan kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s menjadi satu teladan yang boleh kita manfaatkan di hari-hari mendatang.

Kasih dan teguhnya Iman mereka pada Allah s.w.t tiada tolok bandingnya. Semoga kita digolongkan di dalam golongan orang-orang yang benar-benar berIman dan Kasih padaNya sentiasa.

"Allahu akbar..Allahu akbar..Allahu akbar.."


Salam Aidil Adha!




Share

0 Ulasan:

  © Ourblogtemplates.com Blogger templates 2008